tirsdag den 21. december 2010

Flettet hjerte (af stjernestrimler)


I år er jeg rigtig kommet i flettehjørnet. Nu er turen kommet til et lille flettet hjerte. Det er inspireret af nogle meget gamle hjerter mine forældre hvert år har på deres juletræ - jeg glæder mig til at kigge nærmere på dem i år for at se om mine er lavet på samme måde eller der et par fif at hente.

Endnu engang fik min kreation en lille kommentar med på vejen (fra min filmglade kæreste): "Neeej - den har 3D-effekt! Det er jo også lige oppe i tiden..."

Haha - sådan ser vi jo så forskelligt på tingene. Jeg har lavet en lille vejledning, hvis der er nogen, der vil gøre mig kunsten efter.

Fremgangsmåde:
Man behøver ikke ret lange strimler til denne, og der er fri valg mellem farverne, men jeg synes det er pænest at holde sig til 1-2 farver - ellers bliver buen i hjertet flere farver, men det er jo smag og behag. Her har jeg valgt at vise hvordan man fletter et to-farvet hjerte.

Klip strimlerne - to af hver slags - og fold dem på midten som du plejer. Bruger du gavebånd som mig, skal du være opmærksom på, at der er en for- og en bagside. Efter at have prøvet lidt frem og tilbage fandt jeg ud af, at folde den ene lilla og den ene guld strimmel med bagsiden udad - så får man fronten frem på dem allesammen til slut.






Sæt strimlerne sammen til begyndelsen på en base som vist her. Det er lidt svært at se, men der er to stimler med bagsiden udad og to med fronten ud.










Her har jeg låst den, som man sædvanligvis gør det med en base til en stjerne.
(måske skal du vende den om og låse i forhold til ovenstående billede)









Nu er tricket, at strimlerne skal samles på to sider ved at låse "dobbelt". Dvs. lade strimmel to ffølge samme vej som den første, der blev brugt til at låse. Derved skulle det gerne passe med, at der kun er blanke sider opad.








Her er strimlerne trukket helt igennem.
Vend basen om og gentag med de to sidste strimler.
Når strimlerne er trukket over på to sider, er udgangspunktet for hjertet klar. Nu er der kun tilbage at flette buerne.
Begge strimler vendes en gang rundt og føres samlet ned gennem den øverste lilla løkke i stjernen.











Tilsvarende føres de lilla strimler gennem den højre guld løkke.
Vend stjernen og gentag processen med de sidste fire strimler.











Her er strimlerne trukket gennem løkkerne. Nu skal buerne bare justeres, så de er nogenlunde lige store. Til slut klippes enderne af, så de kan gemmes under løkkerne.
Det færdige hjerte!
Vil man gerne forstærke hjerterne lidt mere, kan man i stedet folde strimlen ned om bunden og afslutte ved at gemme enderne under den nederste strimmel på modsatte side. Det giver et lidt tykkere hjerte - men til gengæld kan det nok bedre holde til barnefingre mv. (se evt. billedet i toppen med det lille guldhjerte).

Se andre DIYs til fletterier her:
Basen til en stjerne
Klassisk flettet julestjerne
Tredimensionel julestjerne (luftig version)
Tredimensionel julestjerne (kompakt version)

Flade stjerner til pynt på pakker m.v.
Stjerner som pynt på pakker (3D-version)

3 kommentarer:

  1. Arrhh hvor er de søde ♥ dem skal jeg lige prøve af ☺ Go' jul...

    SvarSlet
  2. Ej hvor er de bare super søde, dem vil jeg prøve at lave sammen med børnene i billedkunst når vi skal arbejde med hjerter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder hyggeligt. Og det burde være til at overskue for små børnehænder også. God fornøjelse. Mvh Anne-Mette

      Slet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...