torsdag den 11. november 2010

Flet basen til en stjerne

Jeg er gået i flettemode, som jeg også har skrevet om tidligere her på bloggen. Jeg har flettet stjerner, siden jeg var barn, og det ligger bare i fingrene. Jeg fletter altid i gavebånd, fordi det har jeg i gemmerne, og jeg synes de hvide stjernestrimler er lidt ensformige.

Nu har jeg fået blod på tanden i forhold til at flette andre ting af gavebåndet, som jeg også har vist i et tidligere indlæg. Her kommer første indlæg af flere om mine fletteeventyr. Forhåbentligt kan det sætte andre i gang med at eksperimentere.

En almindelig stjerne flettes af fire strimler eller som her fire stykker gavebånd. Gavebåndet foldes på midten, så de har samme udgangspunkt som de almindelige stjernestrimler.
Nu skal basen for stjernen flettes. Den er også udgangspunkt for mange af mine andre fletterier, så det er et vigtigt sted at starte.

Hold den første strimmel lodret og fold nummer to på vandret, så den er foldet rundt om den første.

Dette gentages, så nummer tre foldes rundt om nummer to, og nummer fire rundt om nummer 3. Den sidste strimmel er lidt særlig, da nummer et skal foldes rundt om nummer fire. Det ordnes ved at stikke halen fra nummer fire gennem den lykke, som toppen af nummer et danner.

Så langt så godt. Nu skulle din figur gerne se nogenlunde sådan ud. Nu skal den strammes til og låses.
For at låse basen, skal alle fire strimler trækkes helt til, så der ikke er noget hul i midten.

Det kan være svært at holde på fire stimler på én gang, men så skal du fokusere på at holde de to vandrette helt tæt, så når du folder den ene halvdel af den første strimmel op, så får foldet den rigtige placering og låser firkanten. som den skal.
Her kan du se, at jeg heller ikke helt kan styre fire strimler og tage billeder samtidig. Jeg har dog sikret mig, at de to vandrette strimler er parallelle og tæt sammen.

Den øverste hale foldes op som vist her. Drej basen 90 grader til venstre og gentag så halen fra denne strimmel ligger over den første halve hale.






Den sidste halve hale, der skal foldes op, skal stikkes ind under den første, der blev bukket op. Jeg har på billedet forsøgt at vise, hvordan den skal stikkes ind og herefter trækker man bare helt igennem.





Og så er basen til en julestjerne klar! Til den klassiske stjerne skal du bare bruge en enkelt. Og til de mere avancerede skal du bruge seks baser.


OBS: Hvis du som jeg fletter i gavebånd med en for og en bagside, har det betydning, hvilken side du laver låsen på.. Den viste base er faktisk låst på den anden side, så den er på forsiden er spejlvendt i forhold til hvad vejledningen viser. Vejledningen giver dig en højredrejet base og denne er venstredrejet. 

Hvis du vil flette en af de store stjerner med den slags gavebånd skal du være meget opmærksom, når du fletter baserne, så de drejer samme vej. Du kan se vejledninger til at flette flere stjerner og et enkelt hjerte - allesammen baseret på denne base:

Klassisk flettet julestjerne
Tredimensionel julestjerne (luftig version)
Tredimensionel julestjerne (kompakt version)

Flade stjerner til pynt på pakker m.v.
Stjerner som pynt på pakker (3D-version)

Flettet hjerte (lille)

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...