torsdag den 12. september 2013

Geometrisk origami

Tak fordi I stadig hænger på, selvom der pt. er langt mellem indlæggene. Sommerens serie af indlæg (endnu ikke afsluttet) om den salgsklare lejlighed er endnu ikke nået i mål, men det er salget af lejligheden til gengæld. Og det sluger både fokus og energi fra de kreative sysler, når man skal tale med ejendomsmægler og bank med jævne mellemrum.

Jeg regner nu stadig med at gøre serien færdig omend i en afkortet version - og så kan jeg vist ikke komme udenom nogle af de overvejelser og oplevelser, vi har gjort os, når vi har kigget på ny bolig. Mest fordi jeg synes der er nogle lidt sjove, spøjse og ærgerlige oplevelser i mellem, som jeg bare gerne vil råbe ud i æteren.

Nå men flytteplaner og klargøring af lejligheden har (som jeg måske allerede har nævnt) haft indflydelse organiseringen af mine krea-ting - herunder i særdeleshed alt mit papir. Alle rullerne står hos mine forældre sammen med en del andet, og alt broderiudstyr ligger pakket sirligt sammen i en skuffe. Forleden skulle jeg bruge noget i skuffen og havde nær ikke fået den lukket igen, da jeg ikke fik det lagt i samme orden igen. Og så er der alle de ting, der i processen har fået ny plads (og midlertidigt er blevet væk for mig). Ih - det gør det ikke let at udleve sine spontane kreative indfald.

Origamipapiret er stadig på sin vante plads - og derfor har jeg kastet mig over den. Jeg faldt over en super flot uro fra Artecnica på nettet med, hvad jeg tror er geometriske origamifigurer. Fem forskellige figurer i fem farver - jeg ser det som en spændende udfordring at finde fem figurer, jeg selv kunne folde. Mit origamipapir har jo netop en masse skønne pangfarver, der vil egne sig godt til det.


Og nu er jeg blevet helt bidt af det. Disse to er modulære origamifigurer, der er sat sammen af seks stykker papir. Den røde minder en lille smule om den origamistjerne, jeg foldede i julen 2012.

Du finde videoer på Youtube til de to figurer her - den trekantede (tetrahedral skeleton) og den firkantede
(octahedron skeleton). Den sidste video er vist på spansk, men jeg kiggede bare på, hvad han gjorde.


Særligt den firkantede er super let at lave - meget lettere end den trekantede, så hvis du er ny i origamifoldning, så start med den firkantede. De seks dele er lette at folde - hvis det er svært at sætte dem sammen, kan man ty til papirclips til at holde på det undervejs.

Vil du være med?

1 kommentar:

  1. Hvor er de fede. Jeg så en figur i går i et lignende mønster, der var midten bare farvet mørk, og udtonede sig jo længere ud man kom til kanten.

    SvarSlet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...