søndag den 3. juli 2011

Hovedbrud til ferien

Ferietid er for mig også lig med kryds og tværs og andre hovedbrud.


I år er min taske pakket med suduko, kakuro og en bog med opgaver som denne:


Den er købt i en stor boghandel i Canada, men jeg er sikker på, man kan få noget lignende i nærmest alle engelske boghandler også. Jeg har aldrig set dem i Danmark, men jeg husker dem fra lørdagsudgaven af Jyllandsposten, da jeg var barn. Så det er ren nostalgi:-)

Måske tænker du også - hvad er KAKURO? Ja det er en slags kryds og tværs bare med tal i stedet. På den måde ligner det altså lidt Suduko. Her er et nærbillede af en kakuro:


Er du tilmed matematiklærer, vil jeg tro, at du sidder og klapper i dine hænder for det er skarp træning i hovedregning. For enden af hver række/kolonne står en sum, som felterne i rækken skal have tilsammen. Samtidig er reglen også, at det samme tal kun kan bruges én gang i hver række. 

Står der eksempeltvis 6 ud for en kolonne med tre felter (som det er tilfældet nederst til venstre, kan man kun bruge tallene 1+2+3=6. Så er det med at holde overblikket og at kigge på tværrækkerne for at finde placeringen af tallene. En dejlig pusleopgave som alternativ til kryds og tværsen eller sudukoen.

Dette hæfte er købt i Netto som spotvare sidste år.

Har du også behov for hovedbrud på din ferie for at det er en rigtig ferie?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...