fredag den 28. januar 2011

Flettet udfordring...

...der ikke blev helt som den skulle. Det startede med Marolles forsøg på at flette den kompakte stjerne, jeg har lavet en DIY på. Marolle kunne ikke helt følge min forklaring og fandt en MEGET avanceret stjerne flettet som en bold med 18 sider. Tilmed forklaret på tysk. Det lykkedes til sidst for Marolle at finde hoved og hale i min vejledning (som jeg efterfølgende har rettet til, så andre forhåbentligt kommer hele vejen igennem).

Nu har jeg til gengæld forsøgt mig med den den tyske jumbostjerne - og her er resultatet


Jeg tror, jeg undervejs havde samme oplevelse som Marolle! Puha - den vejledning var en svær nød at knække. Derfor havde jeg i flere uger en sjov uldtot liggende, der ikke havde meget tilfælles med en stjerne... Den lå der også henover nytår og i dagene efter nytår troede flere, at det var glemte cerpentiner fra nytårsaften, jeg havde liggende i en skål i vindueskarmen, men nej.


Uldtotten var flettet efter denne DIY, der er baseret på at flette tre baser sammen (uden at låse dem!?), hvorefter de seks "tre-kvadrater" sættes sammen til en bold. Så langt så godt - det var så her det gik lidt i hårdknude for mig. Måske pga. sprogvanskeligheder (jeg er ikke en haj til tysk) - men efter et par ugers kredsen om den varme grød eller i dette tilfælde om den sølvfarvede uldtot, fik jeg fornyet blod på tanden.

Nu er jeg ikke typen, der gladeligt giver fortabt, så til sidst pillede jeg den fra hinanden igen og samlede den med samme teknik som den kompakte stjerne. Jeg kan så i bakspejlet konkludere, at det er svært at gøre stramt og derfor er min stjerne blevet en lille smule oval. And it shows...

Det lettere ovale resultat - men oh well - man kan jo ikke sejre hver gang:-) Nu har jeg prøvet...
Og nej, jeg klemmer ikke på den - den ville bare ikke hvile selv på den led. Det siger måske lidt om dens unikke skævhed. Måske prøver jeg igen en anden gang - og så vil jeg prøve med papirstrimler, der ikke krøller.

8 kommentarer:

  1. Ej - du er simpelthen for sej med de stjernestrimler!! :-)

    SvarSlet
  2. Jeg er målløs! Jeg kan ikke engang flette en almindelige stjerne.
    Hurra for blogland, hvor alle kan bidrage med noget forskelligt :-)

    SvarSlet
  3. Tak for jeres søde ord. Jeg var faktisk lidt i tvivl om jeg overhovedet skulle vise den frem på bloggen, når den ikke er blevet helt som jeg gerne ville.

    Men det kan jo ikke altid være perfekte resultater, der kommer ud af ens anstrengelser, og det gør ikke noget, at bloggen også afspejler det.

    SvarSlet
  4. hvor er den blevet fin :)

    SvarSlet
  5. Tak Marolle. Det var jo dig, der indirekte stillede udfordringen:-)

    Og jeg klarede den næsten. Jeg har stadig vejledningen liggende i print, hvis det nu kommer over mig at forsøge igen...

    SvarSlet
  6. Hvor kan man finde vejledningen til den flotte stjerne? :)

    SvarSlet
  7. Hej Anonym,

    Opskriften på den tyske jumbo-stjerne kan du finde her: http://www.vagt-origami.de/resources/RKO_AVagt.pdf

    Det lykkedes som sagt med begrænset succes for mig, så hvis du giver dig i kast med den, vil jeg da meget gerne se resultatet - evt. send et billede til mig på femthe@gmail.com.

    Alternativt kan du prøve min (lidt mindre avancerede) stjerne: http://www.femthe.blogspot.dk/2010/12/en-tredimensionel-stjerne-den-kompakte.html

    Mvh Anne-Mette

    SvarSlet
  8. Tak for tippet om den tyske stjerne :-)
    Jeg har lige lavet den i 10mm papir og den er bare blevet så fin - på trods af at jeg ikke kan et ord tysk.
    Glædelig jul. Mvh. Nanna

    SvarSlet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...