lørdag den 19. oktober 2013

Refleksioner over bloggens fremtid

Som så mange andre har jeg i den seneste tid overvejet, hvad jeg vil med bloggen. Bare roligt - der er ingen planer om at lukke! Men efter at have læst (dele af) Julia Lahmes blogbog med en masse gode tips og tricks, har det sat en masse tanker i gang.


Jeg har tidligere læst dette indlæg mv. hos en af mine yndligsblogs Corinna Wraps, der handler meget om at styre sin blog, som var det et magasin ved hjælp af en editorial calender. Det kan man gøre ved at tænke i sektioner og faste indlæg og emner, så læserne ved, hvad de kan forvente. Det er også en tilgang, der vendes i blogbogen. På den måde får man også hjulpet sig selv til at definere sin niche.

I virkeligheden har jeg i den seneste tid forsøgt at poste et indlæg hver 2. dag - nogle har måske opdaget det? Det har været en udfordring for mig at holde skruen i vandet, fordi jeg ikke er gået systematisk til opgaven og har planlagt emner og indlæg i forvejen. På den måde ville jeg også få luft til at finpudse indlæggene en ekstra gang inden publicering.

Hvordan styrer du kursen på din blog?
Arbejder du med en editorial calender eller noget helt andet?
Og hvilke emner kan du bedst lide at læse om her på Femthe?

At dømme efter mest læste indlæg, så er det flettede julestjerner, drinkskort og æresport i tyl, der topper listen. Men der er vel andre emner som kunne friste?

5 kommentarer:

  1. Jeg kan næsten altid bedst lide en blog når man kan mærke den der skriver den og det gælder også din. Undtagelsen er de blogs der skrives (eller oftest bestyres for det er sjældent de skriver det hele selv) af ganske særligt kreative mennesker. Der er det selvfølgelig ideerne og stemningen jeg vender tilbage til igen og igen.

    Julia er et rigtigt skønt menneske, men jeg synes ikke at du skal følge hendes råd der hvor de ikke giver mening for dig. F.eks. har jeg set hende citeret for at man så vidt muligt skal holde sig til et emne, men sådan skriver hun jo ikke selv blog og sådan kan kun meget få mennesker i længden have overskud til at skrive og hitte på. Det er et virkeligt godt råd på det store frådende internationale blogmarked, men hvis man ser på de blogs som mange læser i Danmark så er det jo oftest blog der har et antal emner på palletten.

    Min blog læses af meget forskellige grupper. En stor gruppe kommer for de kreative ideer, en næsten lige så stor gruppe kommer (ret overraskende) for at læse de lidt filosofiske eller eventyrlige indlæg og endelig er der en mindre gruppe der kommer for billederne. Igennem et år forsøger jeg at skrive for alle tre grupper og desuden smidder jeg af og til et indlæg ind bare fordi jeg selv har lyst til at skrive det.

    Selv tidsstyrer jeg i et vist omfang det jeg skriver på min blog, men det er jo meget, fordi jeg har langt mere jeg gerne vil fortælle end jeg har tid til at få fortalt. Min blog er jo det jeg kalder en årstidsblog og det forærer mig rigtigt meget af strukturen med alle de forskellige ting jeg fejre og markering af de forskellige månedsskift. Indimellem ligger jeg så indlæg af andre typer.

    Jeg håber du finder ny bloggerinspiration og bliver ved med at skrive.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marina,
      Jeg har tænkt med over det, du skriver til mig. Du har selvfølgelig ret i, at jeg ikke bare hovedløs skal følge Julias anbefalinger, hvis ikke de giver mening. Det tror jeg nu heller ikke, at jeg ville kunne. På den anden side kan jeg ikke lade være med at overveje, om jeg alligevel kunne lære noget af det i forhold til at få en skarpere profil både for min egen skyld og for læsernes.

      Din blog er skåret på en super smart måde, som både giver dig en afgrænsning og en knag at hænge dine indlæg på, så der er en rød tråd. Og så har du en god ide om, hvem dine læsere er. Jeg har ikke hidtil haft så stort fokus på mine læsere men har bare skrevet om det, der faldt mig ind. Måske kunne jeg godt indarbejde det i mit fokus :-)

      Mvh Anne-Mette

      Slet
  2. Det er dejligt at der har været så meget aktivitet på din blog på det seneste :) Men husk at det skal være en glæde og ikke en sur pligt at blogge. SÅ sommetider er det ok at have perioder hvor der ikke sker så meget på bloggen :) Jeg nyder at læse alle dine indlæg - jeg kan godt lide at der både er kreativitet, tips og hverdag ind over.

    SvarSlet
  3. Måske er jeg ikke en typisk blogger, det er mit indtryk at alderen i blogverdenen ligger et godt stykke under min og jeg planlægger ikke så meget, jeg skriver bare og ligger billeder ind af hvad jeg får lavet af kreativiteter og indimellem løfter jeg en lille flig af det mere private i vores liv. Jeg er blevet positiv overrasket over de mange kontakter det har givet mig ude omkring og det er jeg ret taknemmelig for. Jeg er selv glad for de blogs der har andet at byde på end børn og børnetøj og børneproblemer men det skyldes selvfølgelig at jeg er et andet sted i livet. Jeg kan også rigtig godt lide at læse indlæg om mere alvorlige emner, men jeg kan ikke bruge klynk til noget. men en konstruktiv debat er fantastisk. Blogs hvor man ikke er bange for at dele gode ideer er fantastiske, jeg tror jo på filosofien om at jo mere man giver, jo mere får man tilbage.
    Tak for et godt indlæg
    Eva

    SvarSlet
  4. Jeg har også forsøgt at skrive indlæg til udgivelse hver anden dag. Men må konstatere, at jeg ikke kan nå det. Så hvis jeg kan nå et indlæg i ugen er jeg glad. Dog har jeg to faste indlæg i måneden og det er også dem, som folk kommenterer mest på.
    Hos dig er jeg vild med dine papirs projekter, hvor du f.eks. viser hvordan du laver dem.

    SvarSlet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...