fredag den 24. maj 2013

Altanen er indtaget

Med det skønne vejr, vi har haft i sidste uge, er det på tide at få sommerklargjort altanen. Jeg vil da lige vise, hvordan vores ser ud i år. Hvordan ser din altan ud?

Ahh - en dejlig stol til at nyde solen. Det vil jeg meget hellere have end et cafebord og to små stole...

Plasttæppe på altangulvet er et hit - så kan man gå derud i bare fødder. Det er købt hos Frk. Nø i Larsbjørnsstræde. Jeg tager det ind om vinteren, men så kan det også holde 2-3 år uden problemer.

Margueritter og tvillingeblomster i en skøn blanding. Tvillingeblomsterne kommer til at hænge ud over kanten, når de lige vokser til, og margueritterne giver lidt højde.

Der er også blevet plads til tomater, som jeg har plantet i en hjemmelavet kapilærkasse ala Tagtomat.dk. Mads (fra Tagtomat.dk) har været idemager bag vores nye fortovshave, som jeg viste billeder af forleden. Ideen er, at kapilærkassen kan vande sig selv - lige noget for mig! Jeg har ellers ingen erfaringer med Urban Gartening, men nu giver jeg det et forsøg. Jeg er lidt fristet af den romantiske fantasi om at spise hjemmedyrkede tomater... Så er prisen bare, at den fylder lidt på altanen og er grim at se på...

Mads har planer om at lave en vejledning til sitet, men den er så vidt jeg kan se ikke kommet på endnu.

Så her kommer en kort vejledning til, hvordan man gør:
Man tager en murerbalje og en flamingokasse, der kan presses ned i baljen med bunden opad. I min er der 1½ af de små kasser. Der skæres 3 huller i bunden af flamingokasserne, hvor der sættes en halv 1½ sodavandsflaske ned. I flasken er der skåret et par trekanter i siden, så der er mulighed for, at vandet kan trænge ind i flasken. Hulrummet under flamingokassen er til vand...

Så tager man en plantesæk og ryster godt, så jorden bliver løsnet op, og den er til at arbejde med. Man skærer to krydser på oversiden af sækken til at plante tomaterne i. På undersiden skal man lige sørge for at prikke hul i sækken (bare med fingeren over sodavandsflaskerne og putte lidt jord ned i dem, så der er forbindelse mellem vandtank og plantesæk. Så er der bare tilbage at plante tomaterne og fylde tanken med vand. 

Vandet skal gå op til overkanten af flamingokassen. Man kan løbende holde øje med vandstanden ved at løfte i hjørnet af sækken, og det er også her, jeg hælder mere vand på. Blev godt nok lidt overrasket over, at jeg kunne hælde 30 liter på, da jeg startede! Nu håber jeg at kunne tage på ferie uden at det hele dør fra mig - det plejer at være mit store problem.

Altankassen med blomster er bare af den helt almindelige slags, så den giver mig nok kamp til stregen. Men det er endnu ikke lykkes mig at finde et alternativ...

2 kommentarer:

  1. Åh, hvor ser det hyggeligt ud - jeg misunder allé med altan!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Uh - jeg skal helt klart i Butik NØ efter et plast tæppe.... Det ser så fint ud :)

    SvarSlet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...