lørdag den 3. august 2013

24 timer i Barcelona

Årets sommerferie gik til Barcelona, hvor vi nød byen, maden og stemningen i fulde drag. Jeg tænker, at jeg i bedste rejseguide-stil vil skrive en guide til 24 timer i Barcelona. Der findes online versioner på eksempelvis Rejseliv.dk, men det skal ikke afskrække mig fra at skrive min version. Jeg elsker nemlig selv at læse andres beretninger og om forbindelser og sammenhænge mellem attraktioner, spisesteder og shopping.

Nogle gange har jeg prøvet at følge guidebøgernes forslag til en dagstur, hvor det for mig kan være en befrielse at sætte planlægningstrangen på stand-by og lade sig føre rundt i byen. Det er en skøn afveksling til den evige opdagelsesjagt på det næste fantastiske frokoststed eller hyggelige rute gennem et kvarter på vej fra A til B og giver på overskudet til at suge masser af nye indtryk til sig og slappe af og nyde de overraskelser, der venter om næste gadehjørne.

Vi boede på et hotel i Raval-kvarteret nær Ramblaen, som er hovedstrøget i Barcelona og fører fra havnen op til Pl. Catalunya, der er et trafikknudepunkt for både metro, tog og lufthavnsbus. Placeringen var fin - vi var i gåafstand til det meste, og ville vi længere væk end vi gad gå, lå der en metronedgang lige ud døren. (1 billet = 2 euro, 10-turskort = 10 euro)

Kl. 9 - Morgenmad
Lige rundt om hjørnet for hotellet ligger en stribe små caféer, der serverer morgenmad som små menuer med to spejlæg, bacon, toastbrød, juice og en kop kaffe til ca. 50 kr. Har man ikke morgenmaden inkluderet på hotellet, kan det være et fint alternativ, som stadig sikrer mæthed langt op ad formiddagen. Efter morgenmaden tog vi en metro til stationen Sagrada Familia, der ligger lige ved den berømte kirke, som er dagens første stop.

Kl. 10 - Sagrada Familia
Barcelonas vartegn er den store kirke af Gaudi, der endnu er under opførelse. Den er et mesterværk, som jeg bestemt vil anbefale, at man besøger. Man kan købe billetter i døren på dagen, men så skal man være forberedt på en lang kø, så kom tidligt på dagen (åbner kl. 9), hvor varmen ikke er så voldsom.

Hvis du vil undgå køen, kan du købe billet hjemmefra via kirkens officielle hjemmeside. Det er så vidt jeg kan se en lille smule dyrere (ca. 1,5 euro pr. voksenbillet) end at købe dem i døren, men tilgengæld kan man gå lige ind. Billetten købes til indgang i kirken indenfor et bestemt tidsrum (1 time).

Kirken har på nuværende tidspunkt to facader - øst og vest, hvor kun den ene er designet af Gaudi. Han nåede åbenbart ikke at tegne detailplaner for den anden inden sin død, og de to facader har derfor meget forskellige udtryk. Jeg synes det er spændende at se et moderne kirkebyggeri af den størrelse og samtidig forestille sig, hvor lang tid det må have taget at bygge andre store kirker rundt om i verden ofte ved håndkraft.

Det er muligt at komme op i tårnet og gå på en lille gangbro mellem to tårne. Der er en meget fin udsigt ud over byen, men man skal ikke være bange for højder. Det er nok ikke helt så farligt som de to håndværkere i rødt tøj på billedet. Godt det ikke er mig...

Kl. 11 - I Gaudis fodspor
Gaudi har tegnet flere beboelsesejendomme i kvarteret Eixample, der også er et spændende shoppekvarter. Vi valgte derfor at slå de to sammen, og gå ca. 10 blokke fra kirken og over til Passeig de Gràcia, hvor både Casa Mila og Casa Battlo ligger. Begge har utrolig flotte facader, og der er mulighed for at købe billet til at komme ind og se dem. Vi fandt en bænk lige ved og satte os godt tilbage og betragtede de mange detaljer. Skøn lille pause i skyggen.

Frokost
Stående midt på Passeig de Gràcia blandt masser af skønne butikker, kan det være svært at finde et godt spisested, men har man lyst til tapas, som jo i virkeligheden kan være alle mulige retter bare i lille størrelse, så kan Tapas 24 anbefales. Vi prøvede den ikke selv - jeg fik først anbefalingen, da jeg kom hjem igen, men nu er den på skrift, så kan jeg huske det til næste gang, vi kommer til Barcelona.

Den sørgelige sandhed om vores frokost den dag var, at vi tilsidst blev desperate (sultne, tørstige og tissetrængende) og gik på Subway, hvor vi fortærede en hurtig sandwich. Tja - man ved, hvad man får, men det kan vist ikke karakteriseres som udforskning af det lokale køkken. Vi stødte i det klassiske turistproblem, at vi blev sultne før de lokale restauranter åbnede for deres frokostservering... Note to self - husk en snack i tasken.

Shopping på vejen
På vejen derhen faldt vi over et par skønne butikker, som jeg da gerne anbefaler, men af hensyn til indlæggets længde, vil jeg gemme det til en anden gang. Jeg vil dog bemærke, at der er udsalg fra 1. juli til udgangen af august, hvilket vi fik stor glæde af. Mere om det en anden gang.

For enden af den store allé ligger Placa de Catalunya, hvor blandt andet stormagasinet El corte Inglés, der som alle stormagasiner har en mangfoldighed af varer og mærker. På toppen ligger et lidt kedeligt cafeteria (vi gik igen uden at købe noget), men udsigten fejler ikke noget og der er aircondition, hvis man trænger til det. Midt på pladsen er der et springvand omgivet af træer, der på en og samme tid er et helle midt i byen selvom mange mennesker hele tiden slentrer over pladsen.

Kl. 14 - Kaffe på Cafe Zurich
Ifølge min kaffedrikkende kæreste kan man få god kaffe på langt de fleste caféer i Barcelona - tror kun han var uheldig en enkelt gang i løbet af turen. På Pl. Catalunya lige for enden af Ramblaen ligger en berømt café ved avn Café Zurich, hvor der er stor udskiftning ved bordene udenfor og derfor altid til at få en plads under en af parasollerne. Det er et fint sted at kigge på de forbipasserende mennesker og nyde en kop kaffe eller en kold øl/sodavand.

Shoppingen fortsatte på sidegaderne. På Carrer Pelai fandt vi rigtig mange skobutikker med et meget varieret udvalg, og trods kærestens kræsne smag i sko lykkedes det at finde et par fra et lokalt spansk mærke, som kom med hjem. Jeg købte forresten også spanske sko med hjem - dog et mærke, som vi også kender fra Danmark nemlig Camper.

Har man mod på mere shopping, kan man altid slå et slag ned i det gamle middelalderkvarter Gotic, hvor de små snoede gader hele tiden viser ved til nye og spændende butikker. Ingen af dem kædebutikker, så der er potentiale for at finde masser af små skatte. Vores udfordring var nogle gange at gennemskue, hvornår de lukker for siesta (og åbner igen), så i stedet for at gå forgæves blev vores strategi en anden, og vi vendte næsen hjem mod hotellet.

Strategien er iøvrigt at planlægge aftensmaden kl. 20-20.30 selvom det er sent for os danskere, og gå fra hotellet omkring kl. 18 alligevel. Så er der 2 timer til shopping i de små gader, hvor de fleste butikker har åbent til kl. 20 og nogle helt til 21.

Kl. 15 - Solbadning på tagterrassen med pool
På 10. sal på vores hotel brugte vi de sidste timer af eftermiddagen på skift i poolen og henslængt i en solseng enten i skyggen eller solen. Det er en skøn måde at slippe travlheden og de mange turister på gaderne, og på den måde lade op til aftenens program. Vores hotel havde pool-håndklæder liggende klar til gæsterne - lækkert!

Har man ikke pool på hotellet, kan stranden ved Barcelonetta også anbefales. Her brugte vi en hel dag, og er det varmt og trykkende i byen, er det skønt at komme ud til havet og mærke den kølige brise. Ved Barcelonetta er der strandpromenade med masser af restauranter og barer - de er dog ikke billige... Vi lejede solsenge og en parasol for 6 euro pr. stol/parasol! Man kan også sagtens ligge i sandet, hvilket vi gjorde en formiddag til slut på vores besøg.

Husk iøvrigt at tage et håndklæde med hjemmefra, hvis du planlægger et strandbesøg, for hotellet bliver nok ikke glade, hvis du bruger deres.

Kl. 20 - Middag på La Crema Canala
Vi spiste de første aften på en lille restaurant ved Pl. Reial nær Ramblaen ved navn La Crema Canala på anbefaling fra en Facebook-bekendt. Priserne er i bund (mange hovedretter til ca 10 euro) og portionstørrelserne er da heller ikke de største, men til gengæld smagte det skønt.

De er særligt gode til at lave fisk, så vi kan varmt anbefale både tunbøf og laks. Pladsen er super hyggelig og man kan sidde udendørs uden biler der suser forbi. Og så er den et godt udgangspunkt for at slæntre rundt i kvarteret både før og efter. Vi spiste på restauranten flere gange på turen og blev ikke skuffet.

Som på de fleste restauranter i Barcelona bliver man som dansker positivt overrasket over prisniveauet på vin. Ofte er det lige så billigt at bestille et glas vin som en cola. Det er også tilfældet her.

Vi sprang desserten over og fandt en italiensk inspireret isbar, hvor vi fik et bæger, som vi spiste mens vi slentrede rundt. De ligger mange steder rundt i byen.

Slentre på havnepromenaden
Da butikkerne så småt var lukkede, da vi var færdige på restauranten, satte vi kursen mod havnen, der ligger for enden af Ramblaen. Her er anlagt en bred promenade, hvor man kan slentre og kigge på både, gå over den store gangsbro til et lille shoppingscenter, restauranter og barer. Her er masser af liv og glade dage. Vi satte os på en bæk og sugede indtrykkene til os og nød den varme sommerluft.

Alternativ aftenplan - Middag og illumineret springvand ved Placa Espanya
Hver aften er der lysshow på springvandet ved Pl. Espanya i tidsrummet 21.30-23.30. Vi gik derop en af de andre dage, og på anbefaling fra vores hotelreceptionist fandt vi også et spisested lige i vores smag, så det vil jeg også gerne lige slå et slag for.

Pl. Espanya lå i gåafstand fra vores hotel - ca. 20-25 minutter væk og det er bare ligeud hele vejen. Ved pladsen (kæmpe rundkørsel) ligger et indkøbscenter indrettet i en gammel tyrefægtearena og lige ved lå den restaurant, som vi spiste på. Vi udforskede ikke indkøbscenteret, men måske er et knap så overrendt af turister som butikkerne ved Ramblaen...

Restauranten er en gastropub med et menukort med lidt kant. De har deres egen version af en burger, som kæresten kastede sig ud i, og jeg fik en karryret med ris. Det var de sikre valg, men det er også meget rart en gang i mellem. God stemning og mulighed for at sidde udendørs i instruktørstole og matchende borde. Gode cocktails...

På den anden side af rundkørslen op ad en kort allé lå springvandet med et fint palæ i baggrunden. Der er utrolig mange mennesker - turister - hvilket kan overraske lidt, når det nu foregår hver eneste aften. Men det siger nok lidt om, hvor mange turister der hvert år rejser til Barcelona. Springvandet varierer i styrke og samtidig ændrer farver og lysstyrke sig, så oplevelsen af vandet ændrer sig hele tiden. Vi kiggede på det ca. en halv time og vendte så næsen hjemad igen.