fredag den 7. december 2012

7. dec - DIY origamistjerne

I dag skal vi til julemarked på min venindes arbejde i Cowi. Og jeg har selvfølgelig været i gang med at flette et hav af stjerner i forskellige størrelser og modeller. Samtidig har jeg også udvidet repertoiret lidt med disse foldede stjerner. Synes de er super fine.

Stjerne er foldet af seks kvadratiske stykker papir. Du kan se, hvordan du folder dem ved hjælp af denne udmærkede video på YouTube.

Den første var prøveballonen - foldet i tre forskellige farver origamipapir 15x15 cm. Den er lidt for stor til at hænge på juletræet, hvis du spørger mig, men det er nok smag og behag. Jeg har derfor foldet den i gavepapir i guld - lidt mere julet. Her er papiret er 10,5x10,5 cm. Hvis jeg havde målt rigtigt ud fra starten ville jeg have lavet dem 11,5x11,5 cm for så passede det med bredden på gavepapiret, men sådan gik det ikke lige.


Jeg har lavet en lille fotovejledning til at folde stjernerne, hvis du nu ikke skulle have mod på en YouTube-video.




Du skal bruge 6 kvadratiske stykker papir - papiret behøver kun at have farve på den ene side.


Fold papiret diagonalt.


Og på den anden led.


Fold på midten.


Fold ind til midterfolden.


Også fra den anden side. Dette gentages på den anden led.


Her skal du også folde ind til midterfolden fra begge sider. Dette har jeg dog ikke taget billede af.


Nu vender du papiret med den farvede side op, og folder de diagonale fold ind, så du får den midterste kvadrat til at hæve sig.


Fold den diagonale fold modsat og gør alle foldene skarpe. Gentag foldet på den anden led.



Tag fat i to modsatte spidser og tvist dem, så de kommer til at ligge parallelt med de to andre spidser.


Klem sammen så den bliver helt flad.


Så skulle den gerne se således ud.


Nu kan du folde den ud igen, så de fire flapper stritter i hver sin retning.


Nu skal du bruge et fold, du allerede har lavet. To af spidserne (over for hinanden) skal foldes ind ved at åbne den op og vippe spidsen ind. Så har du en kort flap.


Sådan. Og så på begge sider.


Så har du en færdig del til stjernen. Nu skal du lave yderligere 5.


Jeg har snydt lidt (som i tv-køknet) og lavet nogle hjemmefra. Jeg har jo været i gang med at masseproducere stjernerne i guld. Her er seks dele til stjernen. Nu skal de sættes sammen.


Princippet er simpelt. Man skubber en kort flap ind i en (lang) ufoldet flap.


Den korte flap har et mellemrum i enden, så de to papirdele skal helst på hver sin side af trekanten i midten. Så får du fordelt papiret så stjernens takker bliver jævne.


Den korte ende skal skubbes helt ind. Det kan godt kræve, at man lirker lidt med det.


Så skal spidsen foldes ned, så de to dele bliver låst sammen. Nu tager du den modsatte korte flap og sætter på en tredje del.


Her har jeg sat tre dele sammen. Næste del skal du sætte på øverst, så du låser de fire led to og to overfor hinanden.

Så kan du sætte de to sidste led på et af gangen og låse dem på alle fire ledder inden du går videre til den næste.

Når du er færdig skal du gerne ende med en terning som denne.




Nu skal du forme spidserne på stjernen ved at folde ned. Start med at markere foldet helt ude i spidsen i den ene side som vist nedenfor - og så tage den modsatte side næstefter, hvor du igen starter i spidsen.



Jeg synes spidserne bliver flottest ved at markere spidserne først.


Fold hele vejen rundt - så er du sikker på, at højden på foldet i midten bliver nogenlunde ens.


Her kan du se den færdige stjerne!

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. De er super fine, synes jeg. Jeg er spændt på, om jeg måske får solgt nogle på markedet i dag. Nu får vi se...

      Slet

  2. En fin fin stjerne :o)
    Og god beskrivelse af fremgangsmåden.
    God jul.

    SvarSlet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...